torsdag 28. mars 2013

Leve friheten

Jeg er sikker på at de fleste kjenner seg igjen. Man drar på besøk i høytiden og får servert det samme man fikk på besøk hos noen andre dagen før. Eller som man vet man får på et nytt besøk dagen etter. Spesielt om man er skilsmissebarn og har mange foreldre å besøke, da har alle en lei tendens til å ville servere det som er mest stas, og som man derfor av naturlige årsaker er lei av før tre dager av høytiden er gått. Dette gjelder både jul og påske forsåvidt, og de to rettene man har en tendens til å bli mest utsatt for i min egen familie er pinnekjøtt og lammestek. Derfor minner jeg om at påsken ikke brukes til å lage tradisjonsmat. Tvert imot, lager man noe man har kjempelyst på istedenfor det man tenker at man må lage, har alt en tendens til å bli noen toner lystigere, ihvertfall for mitt eget vedkommende. Derfor hadde vi buffalo hot wings to kvelder på rad denne uken. Derfor spiste vi igår enchiladas med hjemmelaged pico de gallo. Derfor skal vi ha juletorsk på langfredag.

Pico de gallo er en meksikansk relish, en miks av ulike grønnsaker som kan brukes med hell i all slags mat med meksikansk tilsnitt. Sammensetningen kan du bestemme selv, og min egen lille oppskrift har jeg fått av min venn Torgeir. Jeg bruker tomater, rødløk, chili, hvitløk og koriander, som hakkes sammen og smaksettes med salt og pepper. Det hele marineres en halvtimes tid i limejuice. Bedre enn pinnekjøtt. Bedre enn lammestek.

Prøv selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar