torsdag 28. mars 2013

Nytelse uten strev er også nytelse

Du er ute på ski. Du har gått langt, du henger etter familien fordi du er dårligere enn dem til å gå på ski eller du er i dårligere form. Det er noe galt med klisteret også, sant og si vet du ikke hva som er galt for spesielt mye greie på klister har du ikke, du bare merker at her er det noe som ikke er som det burde være. Eller er det snøen som ikke er som den burde være? Snøen burde være borte, tenker du. Død over snøen. Uansett, det er pause. Deilig. Du setter deg ned, din kone åpner sekken og gir deg belønning for alt strevet: En appelsin. En appelsin?!
Joda, vi har appelsin her nede i byen også. Og det er merkelig, men den smaker faktisk enda bedre uten alt slitet som skiturer og utedo innebærer. Når man ligger i sofaen for eksempel, leser en bok eller lytter til musikk man liker. Jeg har lyst på noe, tenker man. Ikke sjokolade, det kan det ikke være, for sjokoladen står på bordet rett foran meg. Ikke kaffe, jeg har kost meg masse med både kaffe og thé og varme drikker. En tur ut, kan det være det jeg har lyst på? Nei, jeg var jo ute igår. Noe friskt er det jeg vil ha, noe jeg blir i godt humør av. Kanskje noe som så og si dekker mitt daglige behov for c-vitamin? Og så har man svaret og løsningen er nær, for butikkene er åpne her nede og ens kone tenker selvsagt på behovene dine her også. Ja, faktisk har vi appelsin inne på kjøkkenet.

God bypåske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar