fredag 1. april 2011

Men sollys får man ikke kjøpt

Snøen er borte igjen, og godt er det, for en hobbygartner som jeg har virkelig ikke tid til snøvær midt i beskjæringssesongen. Idag går jeg etter planen igang med tredje omgang, så får vi se hvor lang tid det tar før jeg har kommet med rundt hele treet. Jeg snakket med familiens faste gartner her om dagen, som egentlig skulle komme og klippe treet, og han ble litt bestyrtet da jeg fortalte at jeg jeg kutter alle grener som peker oppover, slik jeg har lært av både min far og naboen. Dette var visst i beste fall legmannsmetoden å beskjære trær på, og jeg måtte nesten overtale ham til ikke å ta seg en tur innom for å se hvordan det går. Jeg føler nemlig  på meg at arbeidet står til stryk, fra et gartnerfaglig ståsted. Men, epletreet står rett ved verandaen, og jo mer jeg beskjærer, desto mer sollys slipper til, og vi er i grunnen mer glad i sol enn epler. Epler kan man i det minste kjøpe, så derfor får epletreet finne seg i å bli litt snauklipt. Ser det ikke egentlig ganske bra ut, da? Jeg er i det minste fornøyd.

Idag skal jeg på en liten politikerlunch igjen, med min venn Bengt Morten Wenstøb. Det er alltid hyggelig, det er duket for en god samtale om det dannede Høyre, som av og til synes ganske forsvunnet. Wenstøb og jeg tilhører det som må kalles livsnyterdelen av Fredrikstad Høyre, en gruppe det blir færre og færre av i hele samfunnet, også i Høyre. Nei, man må holde på formene, dere. Jeg vedder på at han har med sigarer. God fredags ettermiddag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar