mandag 11. april 2011

Det løves i li

Igår var en hagedag. Det får søndagen til å gå mye raskere, når man kan være aktiv i sin egen hage, og det samtidig blir en god del hyggeligere der ute. Jeg har som kjent beskåret epletreet tidligere, og igår ble jeg kvitt resten av kvistene, sammen med de avskårede grenene fra Jasmin-busken, som også fikk seg en skikkelig omgang med hagesaksen. Når man går igang med å beskære busk og trær, tenker man ikke på en forferdelige jobben det blir å fjerne alle de løse grenene. Alle bøker og glansede informasjonsbrosjyrer jeg har sett om trebeskjæring stopper når treet har fått idealformen sin, og ikke med et ord formidles det demotiverende synet av syv søppelsekker med buskas fordelt utover hele plenen. Det er nesten så man mister litt motet, kan jeg fortelle, men heldigvis har jeg svigerforeldre med hageinteresse, som hjalp til å rydde opp. Så nå er hagen i relativt god stand. Mens vi holdt på med raker og sekker og hansker og kvist, kom det to jenter bort og spurte om vi hadde dugnad. Ja, sa jeg, vi har dugnad. Ville de hjelpe til? De ville ikke det, og bekreftet dermed den offentlige mistanke om at dugnadsånden er i ferd med å dø.

Dette gjenstår av havearbeid:

1. Vende jorden i kjøkkenhaven og gi den næring. Stipendiaten må inn i bildet, dette er tungt.
2. Beskjære bringebærbusken. Jeg er usikker på om dette kalles beskjæring.
3. Beskjære ripsbusken. Min far ville helst ha beskåret den helt vekk, og er overbevist om at den aldri vil bære frukt mer. Jeg er enig, den ser ikke pen ut, men siden den er meget eldre enn meg, gir vi den en sjanse. Man er da konservativ.
4. Beskjære rosene. Dette stikker, og er strengt tatt ikke noe for meg.
5. Fjerne tujatrærne på utsiden. De er tolv meter høye, det er fire av dem og stipendiatens far, gartneren, må inn i bildet.
6. Diverse beplantning. Dette er den beste jobben.

Vedrørende punkt fem, denne vitsen er blitt meg fortalt minst fem ganger i det siste og jeg fortalte den selv til naboen på lørdag:

Gartneren blir spurt om hvor lang avstand det bør være mellom tujaer. - Helst 500 meter.

Sa brura.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar