fredag 15. april 2011

Påskens bokanbefaling: Et skilt ved korsveien


Endelig fredag! Og ikke en hvilken som helst fredag, det er fredag før påskeuken og det passer seg derfor å komme med et aldri så lite lesetips. Det er nå engang slik at påsken er tid for krim, og selv om jeg ikke leser så mye krim selv, synes jeg det kan være underholdende av og til å slappe av med litt lett underholdning. Jeg må innrømme at jeg synes de aller fleste krimbøker er såpass lite givende, litterært sett, at jeg like godt kunne sett dem som en times påskekrim på fjernsyn, men det finnes jo unntak. Boken jeg vil anbefale er i samme kategori som Rosens navn, vel ikke akkurat en krim, men så absolutt et mysterium, et intelligent mysterium til og med, og det er folk som dør. Et skilt ved korsveien er skrevet av Iain Pears, og foregår i Oxford på 1660-tallet. Her plukker man til og med opp litt britisk historie på veien, og hva er vel bedre? Beskrivelsene i boken er verdt tiltaket i seg selv, språket er fengende, og vendingene svært overraskende. Her er det ikke spart på noe - boken er en bra leseropplevlse om man liker krim eller ikke. Men, boken har over 700 sider, så start med en gang, ikke vent til skjærtorsdag.

God bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar