søndag 3. april 2011

The Summer Without Men

I formiddag ble jeg ferdig med The Summer Without Men, og jeg skal ikveld ta fatt på min fjerde Knausgård-bok, Min kamp 2, som etter hva jeg har hørt skal være en av hans beste. Det gleder jeg meg til, jeg er nemlig ikke det spor lei Knausgård ennå. The Summer Without Men var svært god, og jeg var faktisk litt trist da den var slutt. Selv om jeg nok skulle lest den en gang til med det samme, for å få fullt utbytte av poesien og Hustvedts vakre språk, som jeg som hurtigleser har en tendens til å få for lite ut av. Jeg klarer rett og slett ikke å lese sakte og virkelig nyte språket, og det lider de fleste bøker jeg leser under. Eller er det jeg som lider? Uansett, The Summer Without Men rangeres av meg som nummer to av de fire Siri Hustvedt-bøkene jeg har lest, av hvilke Det jeg elsket fortsatt er den beste.

Jeg har skaffet meg noen nye bøker denne helgen også, for både idag og igår var jeg nemlig frivillig medhjelper på et loppemarked. Jeg sikret meg en 1903-utgave av Bjørnstjerne Bjørnsons Fortellinger, selv om jeg vel ikke er så begeistret for Bjørnson, og dessuten Holbergs Samlede populære skrifter fra 1912. Av den noe smalere litteraturen kan nevnes Den tapre soldat Svejk i to bind av Jaroslav Hasek, en roman som handler om en soldat under første verdenskrig, som stipendiaten helhjertet anbefalte og som jeg derfor bare måtte kjøpe. Alt i alt var det vel en ganske bra bokhelg? Jo. Jeg er fornøyd.

Nå venter svinestek, gin tonic og søndags aften. Måtte den bli god for oss alle.

2 kommentarer:

  1. Leste nettopp en ikke så begeistret anmeldelse i Morgenbladet om Hustvedts bok, ble oppløftet av dine kommentarer her! Jeg leser også vanligvis veldig fort, men enkelte bøker får meg til å dvele, Hustvedt er bl.a slik, og Espedal!

    SvarSlett
  2. Den anmeldelsen har jeg ikke lest ennå, det må jeg gjøre ikveld. Var det veldig dårlig? JEG likte den, i det minste, så jeg synes absolutt at du bør lese den. Sakte.

    Også forteller du meg hva du synes.

    SvarSlett