torsdag 29. mars 2012

I am the very Model of a Modern Major General

- Kan du ikke lappe en sykkelslange? Spørsmålet kommer som regel når jeg et par ganger i året må trille sykkelen avsted til et sykkelverksted, gjerne på grunn av høye brostenskanter eller folks skandaløst skjødesløse omgang med glass og tegnestifter. Spørsmålet stilles gjerne i et anklagende og oppgitt tonefall, og jeg forestiller meg at det må bunne i et svært pietistisk syn på forbruk siden det ofte er de samme menneskene som lar seg bestyrte av en lysttur i drosje eller kjøp av ferdiglagede isbiter i pose. Men tilbake til saken, jeg kan altså ikke lappe en sykkelslange. Jeg har også problemer med komplisert lyspæreskifting og relativt enkle monteringsarbeider, og folk betrakter meg i det hele tatt ikke som spesielt prakisk.

Derimot har jeg en medfødt naturbegavelse når det kommer til å knytte en tversoversløyfe. Jeg kan skrive om en kjedelig hendelse på en morsom måte, jeg vet at servietten skal ligge i fanget når jeg spiser og jeg vet godt hvilket bestikk jeg skal begynne med. Jeg åpner døren for folk, jeg kan fortelle om franske konger, holde festlige middager og lese lange bøker, og det plager meg overraskende lite å ikle meg parykk og synge fjollesanger for 150 personer.

I tillegg lager jeg en helt utmerket Old Fashioned cocktail. Så når det kommer til stykket, betyr sykkelslanger i det hele tatt nesten ingenting for meg. Folk er forskjellige. Det er rart med det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar