fredag 16. mars 2012

Hvorfor gode politikere ikke kjører bil

Mange mennesker lever i den villfarelsen å tro at det er upraktisk ikke å ha førerkort, og at man blir bundet av ikke å kunne kjøre bil. Dette forundrer meg stadig, og jeg kan ikke skjønne annet enn at man her snakker om tidlig indoktrinerte uttrykk for selvfornektelse. Det er da visselig når man kan kjøre bil at man blir bundet. For kan man først kjøre bil, da forventes det gjerne at man skal kjøre bil hele tiden. Når jeg nå etterhvert får førerkort, da er mitt 15 år lange frikvarter er over for alltid, for dette vet jeg av erfaring. Riktignok ikke egenerfaring, men man lærer nå engang best av andres feil. "Kan du kjøre dit og hente dét?" Et spørsmål jeg aldri får, og som jeg i grunnen ikke savner å få, og den som får det blir aldri glad. "Hvem av dere kjører idag (som jo kun er avklaring om hvem som må drikke farris til maten)?" Et nitrist spørsmål. Man er i selskap; begge burde selvsagt kjøre drosje, så slipper vertskapet å forholde seg til en halv forsamling av klinkende edru, nedslåtte og rastløse sjåfører. Å kjøre bil skaper kort sagt kjedelige mennesker, som alltid er på farten og som aldri kan ha det så hyggelig de egentlig vil.

Som politiker er det dessuten et uvurderlig aktivum å stadig kjøre rundt i en drosje, for eksempel når jeg leverer barn i barnehagen.  Jeg får et utmerket innblikk i hva "folk flest" mener om saker og ting, for det er virkelig ingen som mener så mye om samfunnet rundt oss som drosjesjåførene og som kommuniserer det såpass klart og tydelig til andre. Hvordan det står til med veibrøytingen i byen for eksempel, hvilke politikere som er idioter, hvordan trafikkproblemer egentlig skulle løses og i det store og hele svaret på de fleste kommunale problemer, alt dette får man råd om i hopetall om man jevnlig sitter i baksetet på en bil.

Min hypotese er derfor: Bikjøring gjør en til en dårligere politiker og det er i tillegg på ingen måte kompatibelt med en rendyrket livsnytertilværelse. Jeg lærer meg nå (dessverre) å kjøre bil, for å få se om denne min sørgelige hypotese kan verifiseres. Jeg håper jeg tar feil.

Riktig god fredags ettermiddag!
Og du som skal bort i helgen: La bilen stå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar