mandag 5. mars 2012

Det er kveld i provinsen

Møtefri kveld. Men ikke arbeidsfri, for det ligger brev på kontoret, og e-poster skal sendes og folk skal engasjeres, for Gamlebyen hviler ikke selv om den er gammel, og da går det ikke an å ligge på en chaise longue og dra seg, ikke om man er ung og vil bevare verden. På vei med sykkelen ned til kontoret traff jeg stipendiaten som handlet middagen sin, for den er ikke stor den verdenen vi vil bevare, den er ikke større enn at vi møter hverandre på vei til kontoret og når vi handler middag. Og på vei opp trappen, inne i det gamle huset hvor kontoret mitt ligger, der så jeg ut av vinduet og inn i nabohuset, rett på damen som vasker huset vårt og som vasket huset vårt så sent som idag, som nå vasket nabohuset. Så liten er den.
I koppen på skrivebordet er det te med fløte og honning, selv om det ikke er bra og selv om jeg burde heller drikke vann med villbringebærsmak, som er det eneste vannet jeg virkelig liker, men skal man være på kontoret en kveld man har møtefri bør man gjøre noe mer ut av det, da bør man drikke noe annet enn vann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar