torsdag 3. november 2011

Kommunal opplæring

Igår brukte jeg det aller meste av ettermiddagen og kvelden til å sette meg inn i sosial- og omsorgsseksjonens tjenester, samt rådmannens forslag til handlingsplan og budsjett. Om dette forventes jeg etterhvert å si noe fornuftig, men foreløpig er alt fremdeles nytt og ganske fremmed. I begynnelsen lette jeg til og med med lys og lykter etter noen budsjettall jeg kunne forholde meg til, men det var visst umoderne tenkning. Det viser seg nemlig at handlingsplan og kommunalbudsjett over ett er såkalt mål- og rammestyrt, det vil si at det meste består av faktaopplyninger, mål og strategier for å nå målene, i tillegg til statistikk og grafer. Det gjør budsjettene lettere å lese, men hvor i all verden skal jeg få dykket ned i tallene? Dessuten har vedkommende forfatter av plandokumentet bestrebet seg på å skrive så radikal bokmål som mulig, slik at jeg hele tiden blir mentalt forstyrret av ord som tida, ramma og åra. "Ramma". Det gir helt andre konnotasjoner enn akkurat kommunalbudsjett, det er ihvertfall sikkert.

Om sosial- og omsorg hittil ikke har vært mine kjerneområder i livet, føler jeg meg ihvertfall trygg på mine fraksjonskolleger i utvalget, Anette Lie Christensen - en engasjert ung dame med hjerte i helsefagene, og førstevaramann Bengt Morten Wenstøb, min cigarrøkende venn og medrepresentant for det frie Høyre. Han underviser i sosialfag på høyskolenivå, har sittet fast i utvalget de siste fire årene og står helt sikkert klar til å redde meg ut av eventuelle blemmer. Det må han da?

Vel, så er jeg i de beste hender.

Ha en bedårende dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar