søndag 13. november 2011

Men bare på farsdag

Jeg må innrømme det, jeg synes farsdag er en knakende fin dag. Folk skriker opp om den grådige handelstanden som finner på de merkeligste ting for å få oss til å kjøpe mer, men kjære vene - det må da helt fint gå an å skjemme bort far en gang imellom også? Idag har jeg fått sove lenge, ja det får jeg som regel alltid, men også idag har jeg fått sove lenge. Det var deilig. Jeg har kunnet gå omkring i slåbrokk og kronetøfler halve dagen, ja det får jeg som regel alltid, men også idag har jeg kunnet gå omkring i slåbrokk og kronetøfler. Skjønt "gå omkring", det er ikke så mye jeg går omkring, om vi et øyeblikk skal være helt ærlige med hverandre. Idag har jeg ligget i sofaen det meste av dagen og lest, ved siden av min av feber utslåtte sønn, som har sett på NRK Super. Han annonserte at det i tillegg til farsdag også var guttedag.

Jeg fikk gaver også; et flott håndavtrykk i blå maling og et riktig så lekkert skjerf. Jeg fikk skjerf på farsdagen ifjor også faktisk, og det synes jeg godt kan bli en tradisjon. Jeg liker tradisjoner av det slaget som gir meg små luksusgaver utenom jul og fødselsdag. Men det stoppet selvsagt ikke der - far måtte også få en kake, en god og deilig marsipankake som til og med min egen far fikk smake på, der han midtveis i feiringen min kom på besøk med sin splitter nye kone og barnet deres, som er min yngre søster. Det var hyggelig, for helt farsdag blir det ikke, uten far. Ingen ting kroner en feiring som en skikkelig kraftig søndagsmiddag, og hva passer vel bedre på selveste farsdag om ikke svineribbe med sprø svor, brun saus, surkål, ripsgele og til og med en aldri så liten potet? Og på farsdag, gjerne andre dager også, men særlig på farsdag, da unner jeg meg til og med en liten dram ved siden ølet.

Nei, for min del kan handelstanden bare holde på. Jeg er klar for neste festdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar