mandag 22. april 2013

På Astrup Fearnley

Søndag ble Oslo-søndag og kultursøndag og boksøndag. Jeg tok en tur til Astrup Fearnley-museet på Tjuvholmen, og jeg var ikke alene. Halve det kunstinteresserte Oslo var der, og for en gangs skyld var jeg ikke den som stakk meg ut der jeg gikk med tweed og runde briller.
Museet ligger veldig fint til og jeg likte meg der. Jeg likte meg der så godt at jeg av en søt museumsvert lot meg overtale til å bli medlem av kunstklubben deres, og kan nå glede meg over gratis inngang ut året, omvisninger, invitasjoner og ganske sikkert mye annet fjongt.
Jeg fikk dessuten denne museumskatalogen, med oversikt over verkene slik at jeg kan sitte hjemme og forberede meg før jeg drar på besøk. Praktisk?
Inne på museet har de mye interessant, selv om jeg foretrekker å komme tilbake på en mindre hektisk dag for å få bedre inntrykk. Noe klarte å gjøre inntrykk uansett, som denne kalven man kunne gå igjennom. Innmaten var ikke så fin, så jeg tok bilde fra utsiden. Damien Hirst er selvsagt mannen bak kunsten.
Jeg tok lunsjen, som bestod av darjeeling-thé og en baguette med tomat, egg og hjemmelaget majones, på cafétrappen ute ved skultpurparken, hvor jeg tyvlyttet på alle damene som snakket om kunsten og livet og kvelden før, og som alle så chic og nesten franske ut. Så dro jeg hjem til Dag Solstad og gymnaslærer Pedersen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar