tirsdag 17. januar 2012

Ekte Høyrefolk - de nye hipsterne?

Etter Spellemannsprisen sist lørdag oppfattet jeg mye snakk om hipstere, for såkalt hipstersveis er blitt så hipt og det var mange av prismottagerne som hadde en slik en. Nå kan jeg ikke mye om hipstere, tvert imot, jeg lurer faktisk litt på hva det er og om det er muligheter for at jeg er en selv. Jeg har skjønt at skjegg, sveisen frisyre og briller kan være indikasjoner på en hipster. Jeg har alle tre. Kan det være mulig at jeg er en? Jeg har også tversoversløyfe, og det har jeg skjønt er blitt veldig in. Samtidig er jeg Høyre-mann, og selvom det rent umiddelbart høres feil ut, lar det seg kanskje kombinere med hipstertilværelsen? Jeg vet ikke. Det er ikke alltid like mainstream å være konservativ heller, kan jeg fortelle, så noen likhetstrekk må det bare være. Jeg, for eksempel, er i de fleste rom jeg kommer inn i den mest konservative, ihvertfall om man forstår ordet ut fra et bevaringsperspektiv og ikke som et moralbegrep. Jeg har også sixpence og støvler og ulljakke med slag. Det er i det store og hele ikke lett for meg å se forskjell på en hipster som er retro og en Høyre-mann av utseende lik en engelsk lord, så her må man nesten bare velge det som passer. Jeg velger å definere meg selv utfra den mest fordelaktige vinkelen med følgende konklusjon: Erkekonservativ er det nye hipster. Og der har du meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar