fredag 27. januar 2012

Circus Gamlebyen

Det er ikke det at jeg ikke synes det er morsomt med tog og tivoli og plastikk og alt det der. Neida. Jeg synes drømmen om Amerika er fin, ja jeg liker det til og med i visse doser. Når det er vinter, for eksempel, drømmer jeg om å flytte til Florida, for der er det så godt og varmt og folk går i skjorter og stråhatter og røker cigarer og har det fint. Det kunne sikkert vært alright å sette seg på en lite tog der, i Florida, og kjøre strandpromenadene rundt så man kunne slippe å gå. Det å gå er for meg nemlig kontraintuitivt; jeg stritter imot og lar meg kjøre omkring der det faller seg naturlig. I Fredrikstad sentrum har man til og med en "gågate". Der kunne man hatt tog, for er det et sted man ikke har lyst til å gå, er det paradoksalt nok i gågaten i Fredrikstad. Relativt folketom og usjarmerende skriker den etter oppmerksomhet, circus og positive tiltak. Men folk vil visst ikke blåse liv i den, det er ikke noe morsomt å blåse liv i noe livløst, det er mye enklere å blåse liv der hvor det er en del liv fra før. Joda, jeg liker tog og tivoli og plastikk og alt det der. Men i Gamlebyen i Fredrikstad, der er det annerledes. I Gamlebyen i Fredrikstad, der er helheten alt og enkeltelementene ingenting. Der er det ikke kontraintuitivt å gå for noen, tvert imot, der kan til og med jeg, en mann i størrelsen drøy regulær, sykle eller flanere omkring og komme meg fra A til Å på fem minutter. I Gamlebyen i Fredrikstad, der er charme og esprit selve livsgrunnlaget, det er derfor folk kommer til Gamlebyen i Fredrikstad. Plastikk og sjelløshet er heldigvis foreløpig bare enkeltelementer. Men når plastikk og sjelløshet en dag ikke lenger er enkeltelementer, men helheten, da er det ikke Gamlebyen lenger, men den lille kardemommebyen bak vollene, et iscenesatt plastikkidyll folk besøker for å se seg rundt og for å dra igjen. Jeg liker den Gamlebyen der folk ønsker å leve og bo. Javisst er det morsomt med tog og tivoli og plastikk og alt det der. Men det kan jeg få i Florida. Der er det i det minste godt og varmt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar