søndag 2. september 2012

Politiker, bli ved din hest

Dersom noen lurte på om politikerlaget som konkurrerte mot ridende småjenter i gymkhana under lørdagens feiring av Fredrikstad og omegn rideklubbs 40-årsjubileum hadde trent på forhånd, så kan jeg forsikre at så ikke var tilfelle. Det ble da også gjort vitterlig da jeg steg opp på hesten for å gjøre meg istand til å ri. Skjønt, "steg opp" er kanskje ikke helt riktig formulert, idet jeg måtte dyttes i akterenden av opptil flere bystyrerepresentanter, fordi jeg ikke hadde fått med meg at foten bør sitte i stigbøylen før man forsøksvis elegant slenger seg over hesten. Jeg låner noen bilder fra Fredriksstad Blads videoarkiv for å illustrere poenget.

Man ser klart og tydelig feilen, men samtidig må jeg si det er rørende hvordan fremtredende politikere ikke er redd for å ta i et tak når det står på. Jeg registrerer i ettertid at ordføreren holdt seg trygt i bakgrunnen.

Nå er det ikke det å ri som er min sterkeste side, og heldigvis er ridning heller ikke en del av jobben som politiker. Min jobb som politiker er imidlertid å spille med de kortene jeg har og gjøre en god figur, og følgelig glattet jeg over det hele med et bredt smil og en hyggelig hilsen til velgerne. Dette er ikke tiden for å være ydmyk, tenkte jeg. Så smattet jeg kjekt til hesten og gav den et klaps med hælene før det bar avsted. Ekvipasjen kom tilbake, like hel.

Alt for partiet.

1 kommentar: