fredag 14. september 2012

Avsted til Lund for å drikke cocktails

Jeg liker Sverige. Jeg pleier å si at å dra til Sverige er som å reise til kontinentet, til og med et lite besøk til Strømstad gir tidvis et mer kontinentalt inntrykk enn Oslo. Alright, jeg overdriver kanskje litt. Men seesucker-stil, tversoversløyfer og artige farver er unorsk, og i Strømstad kan man faktisk gå inn i en skobutikk og se en innehaveren iført røde loafers til inspirasjon for sine kunder. Dét skjer ikke i en søvnig norsk småby. Sverige er bra for inspirasjonen. Sist jeg besøkte Lund for eksempel, bodde jeg på Grand Hotel i tre dager og fikk masse inspirasjon, både nede i hotellbaren og rundt i de brostensbelagte gatene. Folk tar seg nemlig godt ut, og forretningene passer utmerket for en konservativ herre med tilbøyelighet til å overdrive det meste. Det er derfor med en viss forventning jeg resier til Lund idag, både for å besøke familie og ikke minst for å gå i min svenske venn Fredriks cocktailmottagelse, en trofast leser av Tweeds og en ekte livsnyter. Hvem andre enn ekte livsnytere holder cocktailmottagelser, tenker du sikkert. Ihvertfall burde du tenke det.

Forventet utbytte av reisen: Cocktails, tversoversløyfer et par høsthansker og kanskje noen skjorter. Der har du meg - på kontinentet.

1 kommentar:

  1. Vekket gode minner fra forrige tur! Gratulerer til Fredrik, og nyt mottagelsen og resten av helgen. Antar at baren på Grand også vil bli besøkt.

    Skulle ønske jeg kunne være med, men satser på at Fredrik inviterer når han blir 50 også:)

    SvarSlett