torsdag 2. august 2012

Bankene nå til dags

Jeg var i banken her om dagen. Det må man ikke gjøre, bankene liker nemlig ikke at man bare stikker innom i tide og utide. Det irriterer.
Jeg hørte dem mange ganger i den tiden jeg selv jobbet i bank, historiene om hvordan det var å komme inn i banken i gamle dager. Høyt under taket, dog kun bygningsmessig, en mann med hornbriller, nålstripet dress og arrogant mine som ikke gav lån til hvem som helst. Da måtte man ha luen i hånden, fortalte de meg alltid. Jeg vet ikke om det var slik, for da jeg var liten gikk vi alltid til Margot i banken. Hun het det, Margot i banken, og banken lå litt lenger oppe i gaten i boligfeltet vårt, mellom en frisør og en dagligvareforretning, og ingen hadde luen i hånden hos Margot. Man hadde med seg sparegrisen sin. Da var det vel slik de utviklet seg, bankene, at stil og profesjonell mine vek plassen for nærhet og tilgjengelighet. Nå tror jeg kanskje de har kuttet ut begge deler, for hvor man kan levere sparegrisen sin nå vet ingen, da de fleste bankkontorer dessverre har sluttet med penger.
Praktisk i grunnen, jeg lurer på om det går andre steder også. Jeg lurer på når hoteller, for eksempel, skal slutte med sengetøy og senger og slikt, eller kanskje heller bare tilby folk å sove middag?

1 kommentar:

  1. Hvilket årstall lever du egentlig i?? Jeg har aldri behov for å gå i banken, jeg har nemlig fått med meg at det er noe som heter internett :)

    SvarSlett