mandag 20. mai 2013

Sangen forplikter

Jeg leste idag morges at operasangeren Anders Vangen er død, 53 år gammel. Jeg møtte ham første gang da han var i Fredrikstad for å spille operetten Orpheus i Underverdenen i 1996, den gang jeg var en ung jypling med sangerambisjoner. Vangen gav meg kompliment for min røde genser, og forklarte meg at det å være sanger forpliktet. Skulle man synge måtte man nemlig ta seg godt ut og føre seg pent, og det nyttet ikke med langt hår eller alminnelige gensere om man skulle drive det til noe. Selv var han den perfekte gentleman, en som regel ulastelig antrukket livsnyter i vest og jakke, med et varmt smil og en buldrende røst. – Jeg vil ha noe så jeg blir skikkelig mett og kvalm, brummet han til en nervøs servitrise på Restaurant Major-Stuen og bestilte seg en stor hvalbiff. Og lo. Elegant utseende, varmt humør og evnen til å nyte livet. Man kunne lære mye av Anders Vangen.

Foto lånt av TA og Arild Hansen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar