onsdag 16. april 2014

L'Art Français du Thé

Det er tross alt ikke alle ting franskmennene gjør bedre enn resten av verden. Noe så tilsynelatende enkelt som en Dry Martini er stadig gjenstand for hodebry hos flere av de parisiske kelnere jeg har truffet på min vei, og forrige gang jeg var i byen måtte jeg til overmål lære en ellers søt og hyggelig hotellvertinne å lage en gin & tonic. Men når det kommer til thé, briljerer franskmennene med sitt raffinement.

Jeg besøkte Mariage Frères, et av de tradisjonsrike franske thé-importselskapene med utsalg i Marais, og sikret meg deler av et nylig ankommet parti sort Darjeeling samt en nepalesisk grønn thé som visstnok ikke skulle befinne seg så all verdens langt unna Darjeeling smaksmessig, siden jeg på min faste frokostcafé i Avenue de Suffren forelsket meg i en grønn Darjeeling tilsatt mynte.

Det var strengt forbudt å fotografere inne hos Mariage Frères, men jeg tok sjansen siden jeg så diskret blander meg med det eksklusive utvalget og de franske kundene. Alt hva hjertet kunne begjære for en connaisseur des thés var å få tak i, fra porselen-, glass-eller metallkanner via japanske thé-dosører til siler i alle varianter, kopper til ulike kategorier og bøker om faget. Jeg kjøpte en liten bok som til mitt hell var oversatt til engelsk og som bærer den ubeskjedne tittelen The french Art of Tea.

Og for dem som måtte sitte med en innvending om den engelske thétradisjon på tungen. Thé ble selvsagt gjort tilgjengelig for franskmenn av den store Solkongen, som allerede i 1665 drakk thé for helsens skyld. Det meste Ludvig foretok seg på den tiden ble senere mote over store deler av verden, og ifølge den franske tradisjonen så også thé. Som om ikke dette var nok skal også vanen med å tilsette melk i théen ha vært av fransk opprinnelse. Opphavsmannen er til overmål kjent, det skal nemlig ha vært den gode markisen de la Sablière som først fikk dette innfall. Der har vi det altså, franskmennene krever eierskapet til thé, og foreløpig argumenterer de godt for seg. Så får vel de anglofile kjempe sine egne kamper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar