tirsdag 4. mars 2014

Southern Living à la Tweeds

Jeg har begynt å forberede meg til sommeren. Det gjør jeg siden vinterhalvåret normalt bare er en pine som må utholdes i og for seg allerede i oktober, men nå som morgenene er lyse igjen, dagene blir lengre og man på enkelte solfylte dager kan gå uten de tykkeste klærne på, ligger forholdene ekstra til rette for å glede seg.

Og det er meget å gjøre når man gleder seg. Hva uttrykker for eksempel overfloden av varme sommerdager som et glass isthé? Som en del av sommerforberedelsene har jeg i det små  eksperimentert litt med ulike oppskrifter på det som de amerikanske sørstatsboerne kaller sweet tea, siden jeg jo har en forkjærlighet for de amerikanske sørstatene og i særdeleshet Louisiana. Det er kanskje ikke så rart, for som frankofil med inklinasjon mot det amerikanske er de kulinariske eventyrligheter Louisiana har å by på helt ypperlige, og spesielt godt egnet som hverdagsflukt fra et forfrossent og stivbent provinsliv.

Sweet tea er sørstatenes stolthet og har lange tradisjoner. Fascinasjonen for sweet tea har i sørstatene sin naturlige forklaring – både thé, sukker og ikke minst is var for noen hundre år siden svært eksklusive råvarer som kun de rikeste kunne unne seg. I et område som i tillegg tidvis er svært varmt ble det etterhvert uhyre populært å meske seg med denne drikken på de tusen verandaer, en tradisjon som har holdt seg levende opp til idag hvor drikken av ignorante helsefanatikere uforvarent kan forveksles med andre leskedrikker i amerikansk tradisjon og alene av denne grunn avstedkomme enkelte hevede øyenbryn. Det er tross alt forskjell på sukker og dannet sukker.
Oppskriften er svært enkel, og så kan man i tillegg eksperimentere litt med hva slags thé man ønsker å bruke, hvor meget sukker og hva som kan passe av smakstilsetninger. Selv gikk jeg på en smell da jeg laget det sist, det viste seg nemlig at smaken min ved evolusjon har utviklet seg forbi dagligvareindustriens ferdigposer, som satte sitt preg på opplevlesen. Mitt personlige råd er derfor å bruke thé i løsvekt som man deretter siler vekk.

Den løselige oppskriften er som følger (finnes rundt om på hele Internettet for den detaljorienterte):

Kok opp vann til en kopp eller to. Ha i nok thé til seks til åtte kopper og la dette stå under lokk i femten minutter. Noen liker her å ha en bitteliten klype bakepulver for å runde av smaken og for å motvirke bitterheten som kan oppstå. Ha sukkeret oppi, du trenger kanskje en kopp sukker til denne mengden, og rør rundt. Når sukkeret er løst opp heller du omtrent en liter kaldt vann i blandingen, siler av og setter til avkjøling. Smak til med fersken, sitron, mynte eller hva hjertet ellers måtte begjære. 

Nå er sommeren kommet! Selv i mars.

Bildet er lånt fra The Scrumptious Pumpin. Merci!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar