tirsdag 1. januar 2013

Om svineinfluensaens mange muligheter

Siden det på nytt er høyaktuelt, gjenbruker jeg blygselløst et innlegg fra 2009, men jeg redigerer det slik at det skal føles eksklusivt og impulsivt for dere lesere. Bildet har jeg lånt av DreamWorks.

Det er mye skriverier om svineinfluensaen om dagen, og det er ikke lett å vite om man skal være for eller mot. Det er ihvertfall ikke så greit å si om man skal være redd eller ikke, for enkelte mener  det skal bli noe alvorlig store greier av en pandemi, andre sier at mange kommer til å bli smittet men at symptomene er helt ufarlige og så har vi dem igjen som er skråsikre på at viruset kommer til å mutere og bli farlig. 227 barn ble i 2009 smittet på en leir i Canada. Det høres jo ikke bra ut, men alle var visst helt "normalt" syke. NRK-korrespondent Tore Moland ble også smittet, så heller ikke den fjerde statsmakt blir spart, og dét er spesielt. Og på tampen av det hele, for å gjøre det ekstra spennende, kunne Fredriksstad Blad kan melde om flere smittede her også.

Ja, er det rart en pessimist er i tvil? Jeg må imidlertid innrømme at noe av det verste jeg kan tenke meg er navnet. Svineinfluensa. Fugleinfluensa også, forsåvidt. Det høres liksom som fryktelig skittent ut, og det vil man jo helst ikke være. Man er jo høyremann. Før i tiden hadde man hongkongsyken, asiasyken og spanskesyken og dét hørtes ihvertfall litt eksotisk ut. Og engelsk syke høres jo faktisk ut som et kompliment, når man tenker etter?

Vi bruker milliarder på merkevarebygging over hele verden. Alt skal pusses og spikkes på til det ser best mulig ut, og selv det dårligste produktet høres sofistikert ut etter en tur i merkevarebyggingsmaskinen. Hva med å bruke litt penger på et litt flottere navn på svineinfluensaen?

Jeg foreslår for eksempel franskesyken. Da tror jeg frykten blir mye mindre. Ihvertfall hos meg.

1 kommentar:

  1. Synes Antonsen og Golden har fasiten her. Ribbesnue. Klinger mye bedre!

    SvarSlett