torsdag 22. november 2012

Takk og lov

Idag var jeg i radioen for å snakke om Thanksgiving. Hvem mener noe om Thanksgiving? Folk mener masse om Halloween og Valentines Day og farsdag, men hvem, her i Norge altså, mener egentlig noe om Thanksgiving? Det gjelder å finne nisjen sin, og det viser seg at jeg mener noe om Thanksgiving. Jeg twitret nemlig småfilosofisk rundt Halloween-tider om vi ikke kunne valgt Thanksgiving istedenfor Halloween når vi først skulle importere en amerikansk tradisjon? For det synes jeg hadde vært så mye hyggeligere. Ikke at vi behøver å være for bokstavlige, vi har for eksempel ikke så mange indianere som kan gi oss råd om jordbruk, men vi kunne kanskje sprite opp høsttakkefesten vår en tanke og bytte ut grønnsakssuppen og kirkekaffen med en festsoirée for dem vi liker å være sammen med. Novembermørket er da også som skapt til å lyse opp i, og med en fem måneder lang mørkeperiode synes jeg vi nordmenn skal benytte de få sjansene vi har til å lage festligheter midt i uken. Og selv om dette med avling og jordbruk ikke står så sentralt i livene våre lenger, så bør ikke en takkefest være så fremmed. Kanskje noen hver faktisk trenger en påminnelse av og til om å tenke over hvor godt man egentlig har det og hviske en stille takk under måltidet?

En slik påminnelse trenger ihvertfall jeg. God 22. november!

1 kommentar:

  1. Heisann!

    Jeg funderer litt over uttrykket "takk og lov" på bloggen min.... er så enig med deg, en takkefest er på sin plass i novembermørket!

    SvarSlett