mandag 8. oktober 2012

Ølbrikkemannens ukjente historie

Gamlebyen byr på mange historier, også der man ikke helt venter å finne dem. På ølbrikkene til Magnus Wilhelmsen i Presserommet, for eksempel. På jakt etter en lerkrukke å lage sauerkraut i snublet han nemlig over en bunke ølbrikker i en bruktbutikk, alle med forskjellige skriblerier på seg. Skribleriene viste seg å være en svært sjarmerende reiseskildring fra Tyskland over mer enn tredve år, der forfatteren tar oss med inn i en nå forgangen verden av ymse skjenkesteder, og der han byr på anekdoter om alt fra utsikt og hovmesterens bekledning (som visstnok lignet den kelnerne hadde på Grand Hotel i Oslo) til beskrivelser av de eskapader som hadde gjort ham så tørst. Jeg var forelsket umiddelbart, og kan nesten ikke vente med å kjøpe boken dette må munne ut i. Kan ikke noen skrive den?

2 kommentarer:

  1. WOW! For en skatt, jeg fryser på ryggen. Og jeg vet hvem som må skrive den boken. Det er deg, det, Knut-Thomas, på ditt morsom-sjarmerende vis, og så lager Magnus nydelig layout og tryller med trykkemagien sin. Det må bli gull! Å, som jeg gleder meg!

    SvarSlett
  2. Mon tro om ikke det er noen andre som har lyst!

    SvarSlett