fredag 10. februar 2012

Livet på Kanariøyene

Tiden går fort i godt selskap, og nå er det allerede en uke siden flyet vårt landet og vår ferie i varmen begynte. Jeg lengter foreløpig ikke hjem; varme morgenstunder med kaffe og sol, deilige dager på stranden eller flanerende på strandpromenadene eller avslappet henslengt på en café, og utemiddager på terassen har alt sammen gjort sitt til at Gran Canaria er et sted jeg gjerne vil bli. Særlig i februar. Helst til våren kommer. Jeg byr gjerne på noen eksempler i bildeform, siden det er fredags kveld og vi er i så godt humør:


Den beste paellaen jeg hittil har smakt, ble inntatt igår, nesten samtidig som bystyret ble satt hjemme i Fredrikstad. Det var varmt, det var sol og maten smakte helt utmerket. Siden vi spiste friterte kongereker og brød med aioli først og jeg falt fro fristelsen til å ta en i mektigste laget sjokoladekake etterpå, ble det er deilig treretters, som sammen med alt ved siden av utmattet meg fullstendig. Som en operasanger jeg engang kjente sa da han skulle bestille hvalbiff på Restaurant Major-Stuen: "Jeg vil ha noe så jeg blir skikkelig mett og kvalm". Der var jeg igår, og det var aldeles nydelig. Bystyret seilte sin egen sjø og klarte seg etter hva jeg fikk med meg på Twitter helt utmerket.


Onsdag tok vi en tur til Kanariøyenes hovedstad, Las Palmas de Gran Canaria, en by omtrent på størrelse med Oslo. Der handlet vi i et varemagasin, El Corte Ingles, hvor connaisseurer av alle slag kan fryde seg blant gourmetmat, klær og luksusartikler. Bildet er fra gourmetmatdelen, og 90% av utvalget man kan se er foie gras. Jeg elsker foie gras, og vi kjøpte selvsagt med oss et lite knippe. I tillegg fikk familiens luksusdyr (gjett hvem) også kjøpt med et rødt kashmirskjerf, for det er da fremdeles vinter der hjemme og selskapslivet går sin gang, samt et par vår- og høsthansker.


Etter en ny dag med sol og varme tok vi et avbrekk i Palmitos Park, en zoologisk oase mellom de tørre fjellene litt innover i landet. Skyggefulle spaserstier ledet oss rundt en slags dyrepark, med fantastisk utsikt over området og som etter besøk til krokodiller, surikatter og alle slags fugler kulminerte i et delfinshow. Fire millioner liter vann og fem imponerende delfiner.

Samt en fornøyd familie som nå tar helg. Enda en uke igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar